söndag 7 februari 2010

Varning!

På väg ut till stallet tänkte jag på hur härligt det skulle bli med en ridtur på finaste pållen Aladdin, inte visste jag då vad som väntade.

Efter att ha sadlat och gjort i ordning Aladdin hann jag inte mer än 20 meter från stallet förrän jag mötte en kvinna med hund på trottoaren. Jag tyckte hon tittade lite konstigt och jag som är vänligheten själv :P hälsade naturligtvis. Inte fick jag någon häslning tillbaka utan istället:

- Är det så jävla smart att rida här på trottoaren tycker du?

Oooppps...att människor kan vara så arga tänkte jag. Jag försökte lugnt och vänligt förklara varför jag inte red på vägen (en galen busschaufför som vägrar att sakta ner, och ser det som en kul grej om hästarna skräms,trots upprepade påtryckningar från oss gör att vi inte vågar rida där) och att det bara är en liten bit (ca 50 m som vi rider på trottoaren/cykelbanan). Tyvärr hann jag inte så långt i min förklaring utan blev avbruten med följande uppmaning:

- Det är inte mitt problem men ni borde hålla er härifrån, ni skitar ner, förstör och dessutom är jag allergisk! Det är rent ut sagt förjävligt att ni rider här!

Här någonstans kände jag att mitt tålamod och min vänlighet började tryta men jag svarade ändå bara lugnt och vänligt tillbaka att hon kanske borde flytta in till centrum i lägenhet för där är det förmodligen inte så stor risk att stöta på hästar.

Hela svordomsalfabetet fick jag till svar och då insåg jag sanningen i påståendet "tillgången på idioter är större än efterfrågan" och smackade igång Aladdin och red bort från den obstinata kvinna.

Nu vill jag bara sända ut en varning till alla som rider i Röingeområdet: Ser ni en medelålderskvinna med tillhörande vit pudel, ta er i akt för hon exploderar så fort hon ser en häst!

Inga kommentarer: