fredag 19 februari 2010

Ögon som tefat och en nära på avfallen haka...

Med snö som ven åt alla håll och kanter, både uppifrån och nerifrån så blev det en hel del velande om jag skulle ta mig till träningen eller inte. Som tur var så lugnade sig vädret och jag och Lisa kunde rida ner till klubben utan några smärre problem. Det visade sig dock att det bara varit vi som trotsat vädergudarna, vilket är fullt förståeligt. Jag hade aldrig gett mig ut i det vädret som var igår med hästtransport.

Träningen blev i alla fall värsta lyxträningen, då det bara var vi. Efter en del lösgörande arbete där övergångarna kändes ok men jag inte riktigt fick till höger galoppen så satt vår tränare upp, först på Domino och sen på Aladdin. Domino som alltid är så fin när Lisa rider honom såg ännu finare ut nu med svävande skänkelvikningar och härligt samlad galopp.

När det var Aladdins tur försökte han som vanligt köra den vanliga pennan om att han antingen var supertrött eller bara ta bettet och dra på. Skillnaden mot när en annan rider är att nu korrigerades det direkt, jag är ju alldeles för seg, bryter Aladdin till trav tar det en halv volt innan jag korrigerat det.

Efter lite diskussion tränaren och Aladdin emellan såg höger galoppen riktigt fin ut och den där förvända galoppen i samma varv som jag brukar säga att han har så svårt med flöt på som om den aldrig gjort något annat. Det var diagonaler i förvänd, volt i förvänd etc... mina ögon var stora som tefat och det var nära att hakan nuddade vid ridhusspånet.

Ibland lär man sig minsann mer avsuttet än uppsuttet och så kändes det idag. Dels fick jag bra tips om hur jag ska rida honom i höger varv för att få honom loss; ställ om utåt stundtals för att få in vänster bogen som gärna försvinner utåt och dels fick jag insikt om vilka kvalitéer han faktiskt har. Jag kunde väl aldrig tro att han var så stadig och fin i den förvända, vilket Aladdin förmodligen inte visste själv heller.

Nu är det bara att lagra denna information och bild i hjärnan och försöka rida lika bra och få det att se lika lätt ut. En svår utmaning men nog så inspirerande och utmanande.


Inga kommentarer: