fredag 22 juni 2012

Näst sista dressyrträningen denna termin

Ibland hamnar man som ryttare i lägen när man känner att det varken går framåt eller bakåt och steget till nästa nivå känns gigantiskt. Efter en höst och vår där jag och Aladdin har slitit för att hitta formen och kliva framåt kändes det igår som att vi faktiskt tog ett jättekliv. Redan på tävlingen förra söndagen kändes Aladdin superfin och så även igår på träningen.

 Aladdin var inte jättepigg när jag red fram men med lite galopp i lättsits vaknade han till och började gå fram ordentligt. När Helen kom började vi på volten i trav för att checka av formen. Aladdin kändes stadig men lite långsam så lite mer skänkel krävdes.

Efter det gick vi vidare till LA:3 skänkelvikningar och de första försöken blev bra men med för lite tvärning hinner man inte ut till spåret vid S så det blev till att göra ett nytt försök och verkligen se linjen hela vägen och då fungerade det kanon. Lite mer tryck är naturligtvis önskvärt men skänkelvikningen i sig kändes fin. För mig och Aladdin är skänkelvikning en av de absolut bästa övningarna för att få honom lösgjord men det är lätt att man tappar lite framåtbjudning och därför är det viktigt att rida framåt mellan skänkelvikningarna.

På träningen igår gjorde vi som så att vi la in en del travökningar på diagonalen och är det något som har gått framåt denna termin så är det just travökningarna. Visserligen får vi fortfarande 6:or på tävlingar på det momentet men det känns väsentligt bättre och jag rider med på ett helt annat sätt. Tidigare studsade jag som en tok och tappade ofta stigbyglarna just här, det händer inte längre och Aladdin får bättre möjlighet till att ta i ordentligt med bakkärran när jag sitter med i rörelsen istället för emot. Det som dock händer nu är att jag lutar mig betydligt mer bakåt i ökningarna än jag gjorde tidigare och då blir också mina armar ganska så raka för att jag inte släpper på tygeln i ökningen. Värt att testa är att försöka ge efter aningen på tygeln i ökningen för att behålla armen i rätt position och därmed ge Aladdin de få centimeterna tygel extra som han behöver för att kunna öka ordentligt.

 Efter lite skrittpaus blev det dags för galopparbete och här arbetade vi med ökningar, avsaktningar till trav, skritt och halt, tempoväxlingar och 10 meters volter. Aladdin kändes jämn och stadig men jag fick vara på och pilla lite med skänkeln då och då för att inte tappa galoppen när vi skulle samla och därefter göra halt. Även serpentinerna i galopp kändes mjuka och fina idag. Efter ytterligare en kort skrittpaus fortsatte vi arbetet med öppna och förvänd sluta på långsidan och denna övning gör vi bättre och bättre. Fortfarande finns det mer att önska gällande formningen i sidan i den förvända slutan men det går avsevärt bättre än tidigare. Vi varierade med att rida öppna och vanlig sluta också och som alltid är vänster bättre än höger men den högra blir bättre.

Efter passet fick Aladdin långa tyglar och många varma klappar av mig. Just nu känns han så oerhört fin och mjuk att rida. På tävlingen i Markaryd fick vi från båda domarna beröm för lydnaden i våra ritter och just lydig är verkligen rätt ord för Aladdin. Han gör precis allt jag ber honom om och även om det är lite svårt eller jobbigt så gör han alltid sitt bästa och det är nog den finaste komplimang man som ryttare kan få av sin häst.

Inga kommentarer: