torsdag 21 juni 2012

Sommarläsning

Att sjunka ner i solstolen med en spännande bok är riktig njutning för mig. Som jag sagt tidigare så har jag världens bästa bibliotekarie på mitt arbete och hon förser mig med så otroligt många bra böcker. Inför sommarlovet blev det denna bokhög som fick följa med hem. Jag gav mig genast ikast med Strandberg & Bergmark-Elfgrens "Eld", uppföljaren till boken "Cirkeln" som jag plöjde för ett tag sedan. "Cirkeln" handlar om Staden Engelsfors där sex tjejer, som just börjat gymnasiet, får veta att de är häxor. De utvalda häxorna måste tillsammans stoppa den uråldriga ondska som hotar alla i staden. Jag gillade boken och fick lite nostalgikänning av den gamla filmen "Den onda cirkeln" med Neve Campbell.
Uppföljaren "Eld" funkar lika bra som "Cirkeln" och även om huvudpersonerna är tämligen stereotypa så köper jag det i en ungdomsbok som denna. Om den förra boken hittat sina influenser i den gamla filmen " Den onda cirkeln" så har författarna definitivt hittat sin inspiration från den gamla filmen "The Faculty" från 1998 med Josh Hartnett. I filmen upptäcker fem ungdomr att allt inte står rätt till på skolan de går i. Lärarna visar sig vara från en annan planet och dessa varelser tar över allt och alla på skolan, den som inte går med räknas som fiende. De fem ungdomarna går samman och bestämmer sig för att finna drottningen och förgöra henne och därmed rädda dem alla från undergång. En liknande intrig återfinns i "Eld" där den sektliknande rörelsen Positiva Engelsfors sprider sig i skolan och där den som inte är med räknas som fiende. Nu gäller det för Minoo, Anna-Karin, Ida, Vanessa, Rebecka och Linnea att hitta den som demonerna har välsignat och förgöra den och samtidigt stoppa den annalkande apocaplypsen. Jag gillar båda böckerna och tycker de är utmärkta ungdomsböcker, spännande, välskrivna och jag gillar idén med en triologi(den avslutande delen kommer 2013). För ungdomar som inte sett ovanstående nämnda filmer kan jag varmt rekommendera böckerna. För vuxna som har sett ovanstående filmer så kan jag bara säga grattis till att återuppleva lite tonårsfilmsnostalgi i samband med läsningen. Nästa bok på agendan blir Hanna von Corswants "Barnflickan", en klassisk skräckhistoria som jag hoppas håller samma klass som Henry James "När skruven dras åt".

Inga kommentarer: