söndag 10 juni 2012

Tävling i Markaryd

Äntligen tävlingsdags igen- som jag har längtat!

Flätorna blev bättre än någonsin och redan här kändes det som att det skulle bli en bra dag. Jag, Björn och kära svägerskan Maria (min andra kära svägerska var gullig nog att ta barnen idag) körde från stallet vid tiotiden och lite i elva körde vi in på Markaryds lantliga ryttarförenings anläggning. Vid första anblicken så såg anläggningen lite stökig ut men det kom att visa sig att den tvärtom var kanonbra upplagd för att allt skulle finnas nära tillhands.

45 min innan start satt jag upp på Aladdin och skrittade sedan igenom hela LB:programmet som uppvärmning. Just att skritta ett helt dressyrprogram är ett tips som jag hittade i tidningen Equipage. Om man vet med sig som jag att man på tävling gärna börjar trava för tidigt är detta mycket bra för att skritta ordentligt länge. Efter programmet tog jag sedan tyglarna och kände på formen i skritt samt la in en del bakdelsvändningar och sidförande rörelser för att checka av innersidan. Därefter blev det lättridning i trav med tempoväxlingar framåt på raka och stora böjda spår samt lite lätt galopparbete. När jag kände att han svarade på bra framåt blev det en skrittpaus på långa tyglar.  Efter pausen blev det nedsittning i trav och här gjorde jag som så att jag red LA:1 skänkelvikningar och direkt när jag kom ut till spåret blev det galoppfattning och drivande hjälper för att få honom aktiv. Jag varvade också med att lägga in lite travökningar.

Visst är vi stiliga!
När ringmastern kallade in oss till banan valde jag att avvakta så vi slapp rida runt banan för länge och tappa fokus. Det fanns nämligen möjlighet att rida runt banan när ekipaget innan red plus att man kunde rida inne på banan innan startsignalen. Jag väntade in i det sista och travade sedan runt banan och drev på så han inte kollade på något. Väl inne på banan red jag samma övning som i uppvärmningen plus att jag också la in lite ökningar.

När domaren visslade galopperade jag i höger varv och saktade sen av vid F och red upp direkt. Programmet flöt sedan på riktigt bra utan någon miss och Aladdin kändes hur stadig och fin som helst hela vägen igenom. Jag var otroligt nöjd när jag red upp på medellinjen och gjorde halt.


Domaren var enig med min känsla och satte 201 poäng på oss, vilket motsvarade 69, 3 % i LB:1. Det räckte hela vägen till en tredjeplats i klassen (24 starter, 7 placerade, vinnaren fick 71 %) och jag var och är så nöjd och glad!

Med två timmar tillgodo till nästa start för oss lastade vi in Aladdin i släpet och gav honom lite mat, sen passade vi på att fylla på våra egna energinivåer också. Innan nästa start hann vi också med prisutdelning som tyvärr genomfördes till fots. Trist när man vill rida ärevarv...

Framridningen till LA:1 gjorde jag på ungefär samma sätt som till LB:1 men nu blev det också en del 10 meters volter i både trav och galopp och han kändes lika fin och mjuk som tidigare. Även LA-programmet kändes bra och jag var väldigt nöjd. Domaren var dock inte lika övertygad och det blev lite mer blandade siffror i protokollet och en sjundeplats av 12 starter.

Summa summarum är jag otroligt nöjd med dagen. Aladdin skötte sig kanonbra, jag red på framåt och Björn och Maria skötte sig exemplariskt. Med en gul fin rosett i skåpet och en ny fin plakett på boxdörren känns det som att jag har fått extra grädde på moset.

Stort grattis också till klubbkompisarna Elin Nilsson och Cassius som blev 2:a i LB:1 och 3:a i LA:1. Samt Ulrika Rydzen Johansson och Camelot som blev 2:a i LA:1. En kanondag för Hässleholms hästsportförening.


3 kommentarer:

Anna sa...

Roligt med rosett!! Grattis till placeringen!!!! :D

Linda sa...

wow stort grattis!

Anonym sa...

Dålig uppdatering här tycker jag! ;)