söndag 24 juni 2012

Ninja la Aladdin

Som tack för att Aladdin så snällt ställer upp på allt dressyrande som jag ber honom om tänkte jag idag återgälda honom genom att bjuda honom på det som han tycker är så fantastiskt roligt, nämligen hoppning!

Vi brukar då och då skutta lite just för att det är så roligt men idag tänkte jag att vi faktiskt skulle hoppa lite riktiga hinder så jag satte de redan byggda hinderna på banan på 70 - 80 cm (lagom högt enligt mig...) och sen var det bara till att korta läderna två hål och börja rida fram. Den hederliga 5 1/2 är kanon om man som jag har glömt bort lite hur bra Aladdin faktiskt hoppar och istället är lite feg. 5 1/2 är näst intill omöjlig att misslyckas på om man bara har en bra trav in och det hade verkligen Aladdin. Han frustade och njöt när han äntligen fick hoppa lite "riktiga" hinder. För varje språng vaknade mitt gamla hoppsjälvförtroende till liv och jag kunde inte annat än njuta av Aladdins fina språng.

 Efter 5 1/2 la jag ihop fyra hinder till en bana bestående av ett räcke, en linje med fyra galoppsprång mellan två räcken och sedan en avslutande "gigantisk" oxer; 70 hög och 50 bred. Då jag inte riktigt är så tuff som jag gärna skulle vilja vara fick jag börja med att hoppa varje hinder var för sig först och sedan lägga ihop hinderna allt eftersom. Då jag faktiskt vågade lita på Aladdin idag och dessutom också hade pelhamet på honom blev vi färdiga i tid till varje hinder och han kunde själv sköta avståndsbedömningen utan att jag höll på och joxa hela tiden. Jag märkte också vilken otrolig skillnad dressyren har gjort med hoppningen. Dels är han mycket lydigare och dels kan jag rida honom mycket mer med vikthjälperna istället för handen, vilket underlättar otroligt för flytet i hoppningen.

Släng dig i väggen Roffe! Här kommer Terese och Ninja la Aladdin!
 Som avslutning idag svalde jag fegheten och gav sedan Aladdin tecken på att gå iväg i galopp och styrde sedan mot första hindret i den planerade banan. En felfri ritt senare var både mitt och Aladdins adrenalin på topp och när Aladdin frustade av glädje pustade jag av lättnad över att jag var vid liv.

Herregud vad uppfriskande det är med lite hoppning, både jag och Aladdin känner oss tio år yngre redan.

Inga kommentarer: