torsdag 22 mars 2012

Segt

Dressyrträning ikväll och summa summarum så gick det rätt så hyfsat, i alla fall till en början.

Aladdin kändes rätt så uppmärksam och med på noterna. Däremot fick jag arbeta med ställningen i vänster varvet då det hela tiden kändes som han föll inåt. När väl ställningen hade gått igenom arbetade vi med öppnor och slutor på ena långsidan och den högra flyter på riktigt fint medan det är betydligt tyngre i vänster varv. Jag har svårt att få in bogen där, vilket också märks i galoppen där bogen gärna flyter ut. Även slutorna flöt på och höger slutan som har varit vår akilleshäl börjar ta sig så det känns skönt.

Även om Aladdin trampade på så kändes han ganska så seg och jag fick arbeta mycket med benen för att få framåtbjudning och när vi sedan arbetade med skänkelvikning till X sedan öppna till C så fick jag lägga på spöet lite för att få fram honom. Här någonstans började jag bli velig i ridningen, vilket påverkade resterande del av passet.

Jag kunde inte riktigt bestämma mig för om jag skulle gå på honom ordentligt och kräva mer framåtbjudning eller om han var så pass trött att han behövde vila. Det är så frustrerande när jag hamnar i denna veliga sitsen och istället för att rida aktivt en kortare stund så blir det istället lite fegridning en längre stund och allt blir halvbra bara.

Det efterföljande galopparbetet blev trots allt rätt ok, varken mer eller mindre. Till nästa dressyrträning så får jag nog be om en bön att pälsfällningen är över, öka på maten och bestämma mig för hur jag ska rida innan jag sitter upp!

2 kommentarer:

Anna sa...

Vet precis hur de är, kan också bli sådär velig om hästen är trött eller inte. Jag har mycket funderingar när jag rider att hm... undrar om jag rider för länge, för kort, för mycket, för lite, i form för snabbt,för mycket galopp, för monotont, för dåligt, för lite variation mm mm...

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Skönt att höra att det är fler som hamnar i det där velträsket ibland. Det är så himla drygt när det blir så och nästa gång jag rider så ska jag nog tänka att jag ska rida bestämt hela passet. Han orkar det men vill nog gärna slippa undan lite...