måndag 6 augusti 2012

Mål inför hösten

Alla fantastiska insatser av landslagsryttarna  i OS har verkligen gjort att jag har blivit inspirerad till tusen och imorse red jag och Aladdin ner och genomförde ett dressyrpass. Oerhört välbehövligt då dressyrträningen för Helen Persson drar igång på torsdag.

För mig som tävlar lätta klasser är gapet ofantligt stort till landslagsekipagen och den nivån de rider på men till sjyven och sist så handlar dock allting om precis samma sak; lösjordhet och avspändhet. Om jag nu ska ta ner dessa fantastiska prestationer som finns på denna OS-nivå till min nivå så har jag idag fått fram några mätbara mål som jag och Aladdin ska jobba med och nu i och under hösten.

Konkreta tävlingsmoment:
  • Ryggningarna - Aladdin hamnar gärna lite bakom hand i ryggningen och det blir ofta lite släpigt
  • Travökningarna - Dessa har blivit bättre den senaste tiden men vi har mer att ge
  • Galoppökningarna - här kan vi bättre men jag och Aladdin måste bli rappare och sprången bli större
Träning:
Fortsatt arbete med lösgörande och stärkande övningar så som öppnor, slutor och förvänd galopp och rörelser som motsvarar MSV-nivå. Öppnorna har blivit stabilare och även slutorna bröjar bli bättre. Vi har kämpat med höger slutan ett bra tag men i våras började det äntligen att släppa. Dessutom vill jag förbättra min sist och renodla mina hjälper mer. Sitsen i sig är ganska ok men mina hälar tenderar att åka upp hela tiden, något som jag gärna vill få bukt med.

Tävlingsplanering:
Första start blir i Hässleholm den 25 augusti; LB:1 och LA:1
Förövrigt kommer vi att fortsätta rida LB-klasser och LA1 då vi fortfarande har mer vi kan förbättra där och såklart jagar placeringar. Någongång under hösten ska vi dock starta LA:3 och målet blir att rida på godkända procent där.

Inga kommentarer: