lördag 25 augusti 2012

Tävling Hässleholm

Äntligen dags för tävling igen! Som jag (och förhoppningsvis Aladdin) har sett fram emot detta. Det är extra smidigt att tävla på hemmaplan då jag har ridavstånd (15 - 20 min)till anläggningen. Jag red ner en timme innan start på en alldeles lagom pigg Aladdin.

På framridningen valde jag att följa samma plan som i Markaryd och när det var vår tur att rida in kändes Aladdin alert och följsam. Programmet (LB:1) gick kanon till hörnan vid X och F där Aladdin snubblade till och tappade fästet, vilket resulterade i ett omslag på diagonalen. Vi rättade felet ganska så snabbt men sen blev han spänd i de två efterföljande momenten och vi tappade en del onödiga poäng. Förövrigt kändes det fint och resultatet blev en 5:e plats ( 4 placerade) och 194 poäng (66,89 %).

Innan det var dags för LA:1 så fick Aladdin gå in och vila släpet som Björn och barnen kört ner. 50 minuter innan vår nästa start tog vi ut honom igen och sedan var det dags att hoppa upp igen. Väl uppe kändes Aladdin nästan piggare än i föregående klass och på framridningen blev det en del skänkelvikningar och tempoväxlingar.

Programmet sedan flöt på bra och jag var särskilt nöjd med ökningarna och skänkelvikningarna som flöt på utan några spänningar. Oväntat nog fick vi dock ett avbrott i galoppen mellan M och C. Tur i oturen så var vi snabba på att korrigera det så att bara ett moment blev drabbat. Dock var det onödiga poäng som försvann för att jag inte drev på ordentligt. Resten av galoppprogrammet flöt på bra och resultatet blev; en 5:e plats ( 4 placerade). 243 poäng och 63,94 %.

Fina kommentarer från de båda domarna: Pia Sohl och Caroline Lindahl
Sammanfattningsvis så är jag riktigt nöjd över våra travprogram idag, det kändes riktigt stabila och fina. Galopparbertet kändes också bra och det var bara de två onödiga missarna i galoppen som var förtretliga och som kostade oss placeringarna. Men det är bara till att åka hem och träna mer och rida bättre nästa gång som är den 8/9 i Vinslöv.

Inga kommentarer: