söndag 30 september 2012

Nu börjar kampen mot mörkret...

Klockan 17:50 körde jag till stallet idag. 8 minuter senare var jag i stallet och 15 minuter senare red jag och J iväg mot Galgbacken.  Från det att jag körde till att vi hoppade upp, 23 minuter,  hann det skymma en aning och ytterligare 20 minuter senare var det bra skumt i skogen. Vi hann knappt innanför stalldörrarna när mörkret sänkte sig och den där förbannade årstiden som jag förtränger varje år är här tyvärr.

För varje dag som går blir dagarna kortare och nätterna längre. Visst är det mysigt med mörker om man lägger till lite värmeljus, en mysig filt och en bra bok. Då håller jag med om att mörket utomhus är välkommet, det sätter nämligen en riktigt mysig prägel på soffan och vardagsrummet.

Är din plan istället att du ska ut på en lång härlig runda i skogen är mörkret allt annat än välkommet. Då innebär årstiden istället en faslig jakt på ovärderliga minuter av ljus och ett ordentligt lager av reflexkläder. Vill du så kan du försöka bemästra mörkret med pannlampa men jag är en av de ryttare  som aldrig har gillat att rida med sådan och får därför snällt hålla mig till upplysta asfaltvägar där den enda tillåtna gångart är skritt.

Det gäller att se det ljusa i det mörka och några hästrelaterade saker som får mig att hålla motivationen uppe denna årstid är:
  • Stjärnklara kvällar när man skrittar hem från en lyckad träning
  •  Ljudet när sju väldigt nöjda hästar tuggar sitt natthö
  • Tidiga morgnar när vinden doftar snö och solen är på väg upp
  • Lukten av Aladdins varma gosiga hårrem
Vad får dig att hålla motivationen uppe denna årstid?

Inga kommentarer: