lördag 15 september 2012

Pannkakslass och härlig galopp



I torsdags så ville barnen prompt ha pannkakor till middag och det slutade med att hela familjen samlades i köket och gräddade pannkakor för fulla muggar. Mysigt och gott!

Efter den smarriga middagen bytte jag om och åkte vidare till stallet med sikte på dressyrträning. Och lagom till att jag och Aladdin hade skrittat iväg så kom jag på att jag hade glömt bort reflexerna och det var bara till att vända om och hämta dem. Aningen stressad så lyckades vi ändå komma någorlunda i tid till träningen och det var bara till att sätta igång direkt med övningarna. Aladdin kändes väldigt pigg och framåt och det var fantastiskt. Hela sensommaren har han känts lite seg och jag har fått arbeta för att få honom framåt och alert. Idag var det andra bullar och han bjöd på bra även i skolorna. Efter en kort skrittpaus arbetade vi i galopp och sådant tryck i galoppen har jag inte haft på länge.

Vi började på rakt spår och gick sedan in på serpentinerna, för att efter första bågen stanna kvar på mittvolten i förvänd galopp och sedan ställa inåt respektive utåt och på så sätt få dem mer lösgjorda. På Aladdin är det otroligt verksamt och för varje språng så märker jag hur han lossar.

Efter arbetet på serpentinerna fortsatte vi med att samla och öka galoppen på spåret, för att slutligen göra halt från galopp. Jag och Aladdin fick till några riktigt fina samlingar men jag lyckas inte få honom loss ända in i halten och det blir lite segt sista språnget in alternativt att han blir hög i formen precis innan halten. Träna, träna och träna lyder mantrat så ska vi nog klara det i sinom tid. Någon gång i höst är min tanke att vi ska starta en LA:3 och då är det bl.a. detta vi måste bli bättre på.  Innan dess så blir det i alla fall en start på Eslövs lokala tävling den 23/9, nästa söndag alltså. Då hoppas jag att han är lika pigg och framåt som han var på denna träning.



Bild från tävlingen i Vinslöv 8/9

Inga kommentarer: