söndag 23 september 2012

Tävling Eslöv

Aldrig har Aladdins flätor blivit så fula som idag. Jag vet inte hur många gånger jag gjorde om pannluggsflätan och ändå liknade den mer ett skatbo än en inbakad fläta. Vilken tur att det inte syns på långt håll tänkte jag när jag bestämde mig för att acceptera det faktum att det inte blev bättre. Bortsett från flätorna så var Aladdin lika snygg som alltid när jag och Björn lastade in honom i släpet.

Efter en framridning som kändes kanon blev jag och Aladdin inkallade till lilla ridhuset där LB:1 gick och redan när vi kom innanför portarna så kändes det som att jag satt på en tickande bomb. Det där med att domaren inte såg flätorna på långt håll fick jag också vackert svälja då domaren satt två decimeter från staketet vid C och verkligen var tätt inpå oss.

Efter lite galopparbete innan start kändes Aladdin lite mer avslappnad och jag lyckades manövrera runt honom hela programmet igenom utan en enda miss, att sedan traven blev lite väl spänd och gav oss en massa sexor kunde jag inte göra så mycket åt. Resultatet blev 183 poäng, 63,1 %, vilket gav en 11 plats av 24 starter.

Med gott om tid till nästa start i LA:1 fick Aladdin gå in och äta och vila lite i släpet och när det var dags att lasta ut igen hade t.o.m. de rengtunga skyarna försvunnit till förmån för lite sol. Denna framridning var jag supernoga med att arbeta med tempoväxlingar för att få honom bättre i traven och det kändes bra när det var dags för start.

Om jag hade mycket häst att sitta på under LB-klassen var det ännu värre nu och mycket nöjd med sig själv lyckades Aladdin hinna lägga in en kanonfin galoppfattning i första 10 metersvolten. Han hann också med att få hjärtattack varje gång vid red förbi domaren. Efter lite rösthjälper och lite morr från min sida så förstod han dock att jag inte alls tyckte att han var lika underhållande som han själv verkade tro och skärpte till sig. Med en åtta på ryggningen och den fria skritten samt fina sjuor på galopparbetet så lyckades han samla in tillräckligt mycket poäng för att få åka med oss hem.

Ehhh..., jag förstår inte alls varför "extra-matte" inte uppskattar mina konster???

Allt som allt så blev det ett protokoll med väldigt spridda siffror; fyror, femmor, sexor, sjuor och åttor. Slutsumman blev 234 poäng, 61,5 % och en femteplats av 11.
Hästskrälle till trots så kan man inte vara irriterad så länge på honom.
 I stundens hetta så blir man fasligt irriterad över att "hästskrället" inte kan hålla sina nerver i styr, men det rinner av en ganska så snabbt när man får en grönslemmig puss av denna egensinniga herre. Hans nerver är ju en av de saker som jag gillar bäst med honom, men just idag kunde han kanske lämnat de hemma ;)
Finaste pållen och finaste maken
Tack fina älskade Björn som inte bara körde idag utan också klarade av hästskötarjobbet med bravur. Tack också till kära svärföräldrarna som tog hand om våra älskade barn idag så de slapp hänga på dressyrtävling hela dagen.

Inga kommentarer: