söndag 9 september 2012

Örfilen - Christos Tsiolkas

Genom Booked lyckades jag bli en av de lyckliga som fick ett inbundet exemplar av Christos Tsiolkas hyllade bok "Örfilen". Jag hade höga förväntningar på boken och såg verkligen fram emot njutbar läsning. Boken handlar i korta drag om en famljefest som slutar i katastrof då en släkting ger ett av barnen en örfil. Familjen delas i två läger och inget blir sig likt igen.


Boken är skriven i kapitelformat och kanske är det det som gör att jag har svårt för att fastna för den. Det som dock gör att jag värjer mig från boken är karkatären Harry. Han är inte bara den som ger barnet örfilen, utan han är också en väldigt obehaglig och självgod typ med tydligt narcissistiska drag. Tsiolkas sätt att beskriva Harry och hans leverne bjuder inte alls in mig till läsning, snarare tvärtom. Några sexuella skildringar är vedervärdiga och otäcka att läsa.

Någonstans i mitten gav jag upp och brydde mig inte ens om att läsa ut boken, det blev på tok för dystert och ointressant. Istället gav jag mig i kast med Cailin Moran´s "Konsten att vara kvinna". En bok mer i min smak!

Inga kommentarer: