onsdag 28 december 2011

Jullovsläsning - Åsa Schwartz och Poznanski

När feber, förkylningar och andra små baciller inte riktigt vill släppa taget om familjen här hemma så passar det ypperligt att krypa upp i hörnet av soffan och njuta av lite jullovsläsning.

Jag har klippt Åsa Schwartz böcker; O fjättra Lilith i bojor, Stigma och Nefilim och är positivt överraskad av dem. Deckare med bibliska undertoner invävda i intrigen, kanon för en religionsintresserad som mig. Irriterande nog så fick jag inte med mig den sista delen i serien En död ängel hem så det får bli den första boken jag lånar efter jullovet.

I tomrummet efter Schwartz så stod U. Poznanski på listan med sin bok Erebos D

Erebos handlar om Nick Dunmore, en helt vanlig tonåring som tampas med helt vanliga tonårsbestyr; kemiläxa, obesvarad kärlek och basektträningar. En dag får han en CD-skiva märkt "Erebos" av en kompis. Med skivan följer tre enkla regler; du har endast en chans att spela spelet, var alltid ensam när du spelar och berätta inte om spelet för någon. Bryter du någon av dessa regler så är du ute! Spelet visar sig vara större och mer omvälvande än något spel Nick någonsin har spelat. För att avancera i spelet  måste karaktären göra olika uppdrag och ju längre Nick spelar desto mer inser han att verklighet och dataspel flyter ihop. Spelet verkar ha ett eget liv.

Som alltid när jag läser ungdomsböcker så jämför jag dem med Suzanne Collins Hungerspelen, då jag anser Collins triologi vara de bästa ungdomsböcker jag någonsin har läst. Erebos når inte riktigt fram och det blir aldrig så där nervkittlande spännande att man bara vill läsa snabbare än ens ögon förmår för att få veta vad som hända skall. En viss spänning finns det trots allt i boken och framför allt i "spel"-partierna sitter jag fastnaglad och njuter av miljöbeskrivningarna.


En sak som dock irriterar mig i boken är att jag inte får rätt på hur gammal Nick och hans kompisar är. Å ena sidan beskrivs det hur Nick har ett par korpar intatuerade i nacken och är lång och välväxt. I nästa kapitel står det att en av fördelarna med att gå i årskurs sex är att man får en del håltimmar i schemat. Jag får inte rätt på åldern och det irriterar mig en aning.

Överlag så anser jag dock att boken är definitivt läsvärd och då framför allt för de partier i boken som utspelar sig i dataspelsvärlden. Vidare lyckas faktiskt författaren med att hålla spänningen uppe hela vägen och jag som läsare lyckas faktiskt inte lista ut hur allt hänger ihop förrän de sista sidorna och den typ av bok gillar jag.

När jag återvänder till jobbet efter lovet är Poznanskis bok Erebos den första jag ska rekommendera mina dataspelsintresserade elever. De kommer definitivt att gilla den. 

Inga kommentarer: