söndag 18 december 2011

Lugna ridturer

För tillfället ägnar jag och Aladdin oss inte åt några riktiga träningspass utan istället har vi passat på att ta lite semester från dressyrandet och ridhuset. Istället har det blivit skogsridning för fulla muggar de sista tre veckorna. Denna tiden är det så hektiskt med allt julståhej och betyg som ska sättas, därför tycker jag också att det är en perfekt tid att lägga in lite lagom "vintervila" för Aladdin.

Nu är det i och för sig så att jag aldrig bara åker runt i skogen utan jag är ändå väldigt noga med att det ska vara kontrollerat och trevligt att rida. Jag låter gärna Aladdin dra på i galoppen en sträcka men sen vill jag att han ska kunna korta sig och gå ner i trav utan att jag ska behöva slita och dra i honom. Likaså i traven så vill jag oavsett om vi är i skogen eller i ridhuset att han går i  form och är lyhörd för mina hjälper. Tempoväxlingar kör jag nästan genomgående när jag travar i skogen. När vi skrittar brukar jag dessutom lägga in lite öppnor och slutor för att ha koll så att han är lösgjord och uppmärksam.

Min plan är att hålla mig till skogsridning och lite lugnare pass över julen också sen drar vi igång igen. Förhoppningsvis så får vi lite snö också så vi kan stärka galoppen genom lite intervallträning i lagom djup snö.

V 6 drar träningarna igång på nytt och då är det fullt ös mot tävlingssäsongen 2012 som gäller... trots att den där förbannade licensen har blivit så dyr...

Inga kommentarer: